انتخاب وب سایت مورد نظر :

دسترسی سریع :

حراست چیست ؟

سعی ما در این مقوله آشنائی بیشتر شما نسبت به وظایف و روش خدمت رسانی حراست به شما عزیزان می باشد امید است که در این راه قدم کوچکی برداشته باشیم.
حراست درلغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد. ازلحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته، و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد.

حراست پشتوانه ای محکم برای سلامت جامعه اداری 
وظیفه اصلی حراست، مواظبت از سلامت سازمان است. چراکه هر سازمانی جهت نیل بر اهداف خود به سلامت درونی و بیرونی نیاز دارد. ازآنجاکه سلامت هر سازمان همواره  درمعرض آلودگی ها و تهدیدهای درونی و نفوذی است، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد: 
اولاً: از نفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری کند.
ثانیاً: با تشخیص و شناخت آفت های درونی، زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد.

  .بنا براین حضور حراست در عرصه فرآیندهای سازمانی، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است

هدف کلان راهبردی : حفظ و ارتقای توان حفاظتی و حراستی سازمان به منظور پیشبرد اهداف سازمان.
اهداف عملیاتی :همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های مؤثر و اطلاع رسانی به موقع، اعمال نظارت ها و انجام اقدام های مؤثر جهت حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان.


حراست به عنوان مشاور مدیریت :حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و باتوجه به اشرافی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود
. :وظیفه نیروی انسانی، رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفه حراست ها حفظ سلامت نیروی انسانی است

 از نظر علم مدیریت، دانشگاهی می تواند موفق و پویا و پیشرو باشد که اساتید ،کارکنان و دانشجویانی با انگیزه و راضی داشته باشد، زیرا از نارضایتی، خلاقیت و ابتکار به وجود نمی آید. بنابراین می بایست به منشاء نارضایتی های سازمان توجه نموده و نسبت به توجیه مدیران و اصلاح روش ها اقدام کند.

بدیهی است  حراست می تواند از این طریق، خدمات قابل توجهی به مدیریت، اساتید ، دانشجویان ، کارکنان مجموعه و در کل به نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه نماید.

احقاق حقوق ارباب رجوع یکی از دلایل تأسیس ادارات و سازمانها و ارگانها، ارائه خدمات به مردم می باشد و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت مندی ارباب رجوع است

شایسته سالاری (کمک به انتصاب افراد شایسته طبق قانون، انتصاب مسئولین به پست های حساس و مسئولین بخش های مختلف اداری، باید پس از تعیین صلاحیت دستگاه صورت گیرد.

 سه نقش اساسی حراست به منظور پیش گیری از وقوع تخلف ها در سازمان به شرح زیر می باشد

اول:نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده.
دوم:نقش اصلاح کننده یا درمان کننده.
سوم:نقش جداکننده از سیستم.

   حراست در هرسازمانی با پیش بینی نوع تخلف ها و جرایمی که ممکن است درآن سازمان به وقوع بپیوندد سعی می کند به انحاء مختلف، چشم و گوش کارکنان ، اساتید و دانشجویان آن سازمان را به روی دام ها و کمین های سر راه گشوده و آنها را هوشیار و آگاه سازد.

با این کار ها اولاً: جلوی خسارت های احتمالی که مسلماً هزینه های سنگینی برای سیستم در بر خواهد داشت گرفته می شود.

ثانیاً: به این وسیله جلوی انتشار تخلف ها و انحراف ها در سیستم اداری گرفتـــــه می شود.

 کوتاه سخن آخر

اطلاعات شما حتی اگر بسیار ناچیز به نظر رسد شاید برای رسیدن به هدفی که ما و شما به دنبال آن هستیم راهنمایی بزرگی باشد.

بنابراین در جهت سالم سازی محیط، ما را یاری کنید